Thursday 5 December 2013

Pembelajaran Kolaboratif : Mesin Ringkas


Information Search dan Think Pair and Share.

Tugasan kali ini akan menggunakan dua strategi pembelajaran. Kaedah Information Search  ini sama seperti ujian yang membenarkan pelajar merujuk buku. Ahli kumpulan akan mencari maklumat berdasarkan soalan yang diberikan kepada mereka. Gabungan bersama aktiviti Think Pair and Share akan membolehkan pelajar berkongsi ilmu bersama-sama. Di akhir aktiviti, rakan dari kumpulan lain dibenarkan membuat penilaian terhadap hasil kerja sesama mereka.

Setiap kumpulan dikehendaki mematuhi langkah-langkah berikut :



Bil
Langkah-langkah
Tindakan
1
Guru menyediakan  soalan yang boleh diselesaikan dengan merujuk kepada bahan seperti: Buku teks, Buku rujukan, Bahan dari Internet dan Kertas kerja atau jurnal.
Pelajar diberikan soalan berkaitan Mesin Ringkas
2
Guru memberikan setiap kumpulan soalan yang berkaitan topik yang dikaji sebagai panduan untuk setiap ahli kumpulan mendapatkan bahan.
Pelajar mencari bahan mengikut soalan yang diberi.
3
Pelajar dibahagikan dalam kumpulan kecil iaitu 2 hingga 3 orang. Persaingan sihat selalunya akan membantu kumpulan untuk lebih aktif dan berjaya mencapai matlamat
Pelajar berbincang untuk memberikan jawapan yang tepat tentang topik yang diberi.
4
Guru memantau hasil kerja pelajar. Digalakkan supaya guru sama-sama menyertai pelajar supaya impak kajian dapat dirasai bersama-sama. Jika perlu, guru bantu untuk memperkembangkan idea jawapan bagi meningkatkan jangkauan pemahaman pelajar.
Pelajar menyiapkan Eviden dalam bentuk model tuas dan penerangan pada kertas A4.
5
Pembentangan hasil kerja.
Hasil kerja di bentangkan di hadapan kelas dan dipaparkan di Facebook.
6
Penilaian oleh rakan
Ahli kumpulan lain dibenarkan untuk menilai hasil kerja rakan, memberi komen dan menandakan Like sebagai tanda sokongan dan pujian pada rakan.

Rujukan :
http://www.sains123.cikgunaza.com/2013/02/tuas.html 
http://www.cikguhailmi.com/2013/03/sains-menganalisa-tuas.html
http://www.cikguhailmi.com/2013/09/usaha-inovatif-dalam-mereka-bentuk.html 

No comments:

Post a Comment