Saturday 16 November 2013

Pembelajaran Kolaboratif - Kajian Berkumpulan

Pembelajaran Kolaboratif - Kajian Berkumpulan (Group Investigation)


Dalam kaedah ini pelajar dikehendaki menyelesaikan topik melalui kajian secara berkumpulan. 

Kaedah ini memerlukan pelajar memiliki kemampuan yang baik dalam komunikasi secara berkumpulan.


  

   

  

Langkah – langkahnya :
a) Grouping (menetapkan ahli kumpulan, menentukan sumber, memilih topik, merumuskan permasalahan)
b) Planning (menetapkan apa yang akan dipelajari, bagaimana mempelajari, pembahagian tugas, siapa melakukan apa, apa tujuannya)
c) Investigation (saling tukar informasi dan idea, berbincang, mengumpulkan maklumat, menganalisis data, membuat inferen)
d) Organizing (anggota kumpulan menulis laporan, merancang laporan, penentuan cara pembentangan dan nota)
e) Presenting (apabila kumpulan membentangkan hasil kerja, kumpulan lain mendengar, memberi pandangan, bertanya soalan)
f) Evaluating (setiap pelajar membuat laporan secara individu hasil daripada perbincangan bersama guru, rakan tentang topik yang telah dibincangkan.)



Antara soalan yang perlu dijawab ialah : 


Soalan 1 : Bagaimanakah tumbuhan memperoleh sokongan?
Soalan 2 : Bagaimanakah tumbuhan berkayu memperoleh sokongan?
Soalan 3 : Bagaimanakah tumbuhan herba memperoleh sokongan?
Soalan 4 : Apakah struktur khas yang terdapat pada sesetengah tumbuhan yang membolehkannya memanjat tumbuhan tinggi yang lain?
Soalan 5 : Bagaimanakah tumbuhan akuatik memperoleh sokongan?


Aktiviti ini akan dilaksanakan pada :

Hari/ Tarikh : Isnin, 7 Oktober 2013.
Tempat : Sekitar SMK Air Tawar, Kota Tinggi
Masa : 730 pagi hingga 1150 pagi

Antara laman web yang boleh dirujuk ialah :

a) http://www.cikguhailmi.com/2013/09/sistem-sokongan-tumbuhan.html
b) http://prezi.com/gizes1tysox9/sistem-sokongan-dalam-tumbuhan/
c) http://www.scribd.com/doc/166208335/Sistem-Sokongan-Tumbuhan
d) http://www.sains123.cikgunaza.com/2013/01/sistem-sokongan-haiwan.html

No comments:

Post a Comment